Pre-medation
Sommige managers vinden het lastig om een medewerker aan te spreken op zijn of haar functioneren. Echter, hoe langer je wacht des te moeilijker het gesprek.
Grijp je op tijd in, dan heb je legio oplossingen en is de medewerker het best in staat om het functioneren te verbeteren. Wacht je te lang, dan neemt het aantal oplossingen plus de kans van slagen steeds meer af. In het ergste geval heb je dan een zieke medewerker of is de situatie dusdanig geëscaleerd dat ontslag de enige uitkomst biedt. Dat is pas echt een lastig gesprek.
De escalatieladder
De escalatieladder van Friedrich Glasl laat zien dat het absoluut loont om vroegtijdig in te grijpen bij processen of relaties die stroef lopen. Daardoor bespaar je heel veel tijd, energie en geld en voorkom je in het geval van arbeidsrelaties, (langdurige) arbeidsongeschiktheid en een hoog ziekteverzuim.
- In de eerste fase (Relationele fase) is er een meningsverschil maar zijn mensen nog met elkaar in gesprek. Het herstellen van de relatie staat voorop en iedereen is bereid om te zoeken naar een win-win oplossing.
- In de tweede fase (Emotionele fase) verharden de standpunten en neemt emotie de overhand. De redelijkheid verdwijnt er is geen begrip meer voor de ander. Het eigenbelang staat voorop en er wordt ingezet op een win-lose oplossing.
- In de derde fase (Vechtfase) is het conflict zo ver geëscaleerd dat mensen niets meer met elkaar te maken willen hebben. De woede richt zich op de persoon en men is bereid om zelf ten onder te gaan als de ander er maar aan onderdoor gaat. Er wordt ingezet op een lose-lose oplossing.
Meer weten over pre-mediation? Neem dan contact op.
“Het gaat mij aan het hart dat er zoveel tijd, energie en geld verloren gaat aan het onnodig in stand houden van ongewenste situaties. Vooral als dat ten koste gaat van een gezond werkklimaat. Mediation is goed, pre-mediation is beter!”